Leopold, Hendrick, Bettie, Friedmann, Czernowitz in 1910

Include as much as you know of name, town, street address, occupation, date.
Post Reply
norinator
Posts: 1
Joined: Thu Dec 05, 2013 9:21 am

Leopold, Hendrick, Bettie, Friedmann, Czernowitz in 1910

Post by norinator »

Leopold, Hendrick, Bettie, Friedmann, Czernowitz in 1910
Title: Seeking Genealogical Info about my Great Grandfather Hendrick Friedmann of Czernowitz

Good morning! I am seeking family/genealogical information or Vital Statistic Records for my great-grandfather originally from the Czernowitz/Chernivtsi area date range 1870-1910. Through DNA testing we found out that our great-grandfather most likely changed his identity when as a young boy he ran away to New York City, USA sometime between 1896-1905. We now believe his original identity most likely was; Heinrich or Hendrick Friedmann, baker, born about
13 March 1878-88, son of Leopold Friedman and Betti Piasetski Friedmann from Czernowitz, Radautz, Bukovina, Austria (now Chernivtsi Ukraine, I believe) the family may have moved to Vienna around 1915. My great grandfather was 5'6" tall, 156 pounds, blonde hair, blue eyes, with fair vision (needed glasses perhaps).

We found more information and family lore from our DNA cousin: If we are related through a Ggrandfather, it has to be through the maternal side, as far as the names go.(I am 97% Ashkenazi.) My Grandmother, who came from Vienna and moved to New York in about 1905, had two or three sisters, but only one brother:

Hendrick Friedmann, who for some unknown reason, was kicked out of his home in Vienna by his father, Leopold. Hendrick promptly left for New York.
According to my mother, the family never heard from him again. However, since his sisters, Bobbie and Sally also moved to New York, it is possible that he had some contact with one or both of his sisters, but not my grandmother, Dora. The parents never came to the United States from Vienna, and my grandmother never saw them after she left Austria, but we know the father corresponded with his daughters (which is how we know they were living in Czernowitz, Austria in 1910 by the return address of Czernowitz).
My grandmother (who, by the way, to this day was the best baker I have ever
met: coffee cake; strudel, apple pie, etc.) Hendrick and Dora were close in age, my mother is not sure if it was by a year or three. So if Dora was born in 1888, Hendrick could not have been born until 1889...if he got kicked out when he was 16, then it was about 1905....if he was born in 1890, it could have been 1906 before he came to the U.S. Hendrick was kicked out at 16 or 17 and my mother does not have any clue why, and she doesn't think he was given any money. She claims he was never heard from again, as far as she recalls from my Grandma. (But since his sister Bobby was in the Bronx already, it is possible Hendrick stayed with her for a while until he got on his feet...just a conjecture on my part.) The Girls:
Bobbie, Sally, Amelia and Dora. Only one moved to New York, and that was Bobbie. One stayed in Vienna (and had her ear cut off to acquire a diamond earring by a Nazi) and that was Sally, and one who moved to Argentina:
Amelia. Bobbie lived in the Bronx with her husband and they had three
children: (As far as my Mom knows, all three children stayed in New York.) Sally stayed in Vienna and married and had children. Amelia moved to Argentina, married and had children.

I have searched online and found a few New York City immigration or passenger Records for the Friedmann's from Czernowitz. But, cannot find any birth, marriage, death, or census records of them in Austria now Ukraine. I would very much appreciate any suggestions of where to start my research.
Thank you in advance for considering my request. Sincerely,

Noreen
Boston, MA, USA


German translation:
Titel : Suche Genealogische Info über meinen Urgroßvater Hendrick Friedmann von Czernowitz

Guten Morgen! Ich suche Familie / genealogischen Informationen oder Vital Statistik Rekorde für mein Urgroßvater ursprünglich aus dem Czernowitz / Czernowitz Bereich Zeitraum 1870-1910 . Durch DNA-Tests fanden wir heraus, dass unsere Ur-Großvater wahrscheinlich verändert seine Identität , wenn er als kleiner Junge lief er nach New York City, USA, irgendwann zwischen 1896 bis 1905 . Wir glauben, dass nun seine ursprüngliche Identität wahrscheinlich war , oder Heinrich Hendrick Friedmann, Bäcker, geboren zu
13. März 1878 bis 1888 , Sohn von Leopold Friedman und Betti Piasetski Friedmann aus Czernowitz , Radautz , Bukowina , Österreich (jetzt Czernowitz Ukraine, glaube ich) kann die Familie nach Wien um 1915 bewegt haben . Mein Urgroßvater war 5'6 "hoch , 156 Pfund, blonde Haare , blaue Augen, mit fairen Vision ( eine Brille brauchte vielleicht) .

Wir haben weitere Informationen und die Familienüberlieferung aus unserer DNA Vetter : . ( . Ich bin 97% Ashkenazi ) Wenn wir durch eine Ggrandfather bezogen , muss es über die mütterliche Seite so weit wie die Namen gehen, meine Großmutter, die kamen Wien und zog nach New York um 1905 , hatte zwei oder drei Schwestern, aber nur einen Bruder :

Hendrick Friedmann, der aus einem unbekannten Grund wurde aus seinem Haus in Wien von seinem Vater, Leopold getreten . Hendrick sofort für New York verlassen .
Laut meiner Mutter , die Familie nie wieder von ihm gehört . Da jedoch seine Schwestern , Bobbie und Sally zogen auch nach New York, es ist möglich, dass er einen gewissen Kontakt mit einem oder beiden seiner Schwestern hatte , aber nicht meine Großmutter, Dora . Die Eltern kamen nie in die Vereinigten Staaten aus Wien, und meine Großmutter sah sie nie , nachdem sie Österreich verlassen, aber wir wissen, dass der Vater mit seinen Töchtern entsprach (was , wie wir wissen, dass sie in Czernowitz , Österreich lebten im Jahr 1910 durch die Rückkehr -Adresse Czernowitz ) .
Meine Großmutter ( die übrigens bis zum heutigen Tag war der beste Bäcker , die ich je
erfüllt sind: Kaffee-Kuchen , Apfelstrudel , Apfelkuchen , etc.) Hendrick und Dora waren im Alter nahe , meine Mutter ist nicht sicher, ob es von einem Jahr oder drei. Also, wenn Dora wurde 1888 geboren , Hendrick nicht hätte bis 1889 geboren sein ... wenn er wurde rausgeschmissen , als er 16 war, dann war es um 1905 .... wenn er wurde 1890 geboren , ist seit 1906 haben könnte bevor er in die USA kam, Hendrick wurde bei 16 oder 17 geworfen , und meine Mutter hat keine Ahnung, warum haben , und sie will nicht, dass er kein Geld gegeben . Sie behauptet, er wurde nie wieder so weit , erinnert sie sich von meiner Oma gehört . ( Aber da seine Schwester Bobby war schon in der Bronx , ist es möglich, Hendrick blieb bei ihr für eine Weile , bis er auf seinen Füßen ... nur eine Vermutung meinerseits. ) Die Girls:
Bobbie , Sally , Amelia und Dora . Nur einer zog nach New York , und das war Bobbie . Einer blieb in Wien ( und hatte ihr Ohr abgeschnitten , um eine Diamant-Ohrring von einem Nazi zu erwerben ) und das war Sally , und einer, der nach Argentinien bewegt :
Amelia . Bobbie lebte in der Bronx mit ihrem Mann und drei hatten sie
Kinder : ( . Soweit meine Mom kennt , blieben alle drei Kinder in New York) Sally blieb in Wien und verheiratet und hatten Kinder. Amelia zog nach Argentinien, verheiratet und hatte Kinder.

 Ich online gesucht und gefunden ein paar New York City Einwanderung oder Beifahrer Rekorde für die Friedmanns aus Czernowitz . Aber, jede Geburt, Hochzeit, Tod oder Volkszählungsdaten von ihnen in Österreich nun die Ukraine nicht zu finden. Ich würde es sehr schätzen, Anregungen von wo ich meine Suche zu starten .
Vielen Dank im Voraus für die Berücksichtigung meiner Anfrage. Mit freundlichen Grüßen,

Noreen
Boston, MA , USA
mdwoskin
Posts: 1
Joined: Sun Mar 29, 2015 1:01 pm

Re: Leopold, Hendrick, Bettie, Friedmann, Czernowitz in 1910

Post by mdwoskin »

Noreen,

Good afternoon!

I found your posting by accident (while searching for similar information), but 99% of everything you posted matches my family information (just one or two names are slightly different).
My great grandmother's name was Dora Friedman (married Soloman Rosenberg) and she had sisters and one brother who's story matches that of your account. I wasn't even aware of Sally! I knew of Dora, Mollie (later to be Amalia De Kohana in Montevideo, Uruguay), and Pauline (which may be Bobby), but never knew of Sally and only recently heard about the brother.
I had only just started working on this genealogy project, but I would love to share whatever I know and would LOVE to hear everything you have uncovered.

My mother's mother was Sophie (Dora's daughter). What is/was your mother's name?

I can't wait to talk with you!

MIchelle
Tampa, Florida
Post Reply